Vad är ET-mått? Inpressningsdjup, ET eller offset som det även kallas anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, dvs hur "djupt in" fälgen är monterad. Använder man en fälg där inpressningsdjupet skiljer sig mycket kan fälgen ta i bromsok, innerskärm osv.

På aluminiumfälgar är stämpeln normalt stansad eller gjuten på fälgens insida, på stålfälgar oftast stansad på utsidan.
ET-mått

Exempel på märkning av ET

Exempel på ET-stämpel på insidan av en aluminiumfälg.
Här är ET-måttet 47.

ET 0 (noll)

Om inpressningsdjupet / ET är 0 (noll, neutral) betyder det att däckets mittpunkt är monterad i linje med hjulnavets monteringsyta, se bild.inpressningsdjup

Negativ inpressningsvärde

Är ET-värdet tex 38 sitter däckets (axiella) centrum 38 mm innanför hjulnavet, och tvärtom om ET-värdet är -38 sitter däcket 38 mm utanför hjulnavet (kallas negativ inpressningsvärde, mest vanligt vid breda fälgar med bred kant).

Ju lägre ET-värde (desto längre ut hjulet är monterat) - desto större spårvidd.

Vilket ET-värde har min bil?

Kontrollera vilket ET-värde du ska ha i ET-mått tabell - jämför med värdet som är stämplat i fälgen. inpressningsdjup

Mäta inpressningsdjupet

Vet du inte vilket ET-mått din bil ska ha, den inte finns med i ET-tabellen eller har du en fälg utan ET-märkning kan du mäta och räkna fram det på följande sätt:

    Mäta ET-mått
  1. Mät fälgens bredd (C)
  2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet (B)
  3. Minska B med halva fälgens bredd, resultatet är inpressningsdjupet (A), dvs ET = B-(C/2)

Byta till fälg med annat ET-värde

Vad händer om man byter till en fälg med ett annat ET-mått?

Fälgen kommer hamna längre in eller längre ut, beroende på om fälgens ET-mått är längre eller högre än normalvärdet. Exempel: en fälg har måtten: 6,5 x 15 ET 45, vilket betyder att ET-måttet är 45 (45 mm utanför fälgens mittpunkt), byter man till en fälg med ET 35 kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm.

Vad kan hända om jag byter till en fälg med ett annat ET-värde?

Antingen kommer fälgen längre in eller längre ut, se ovan hur du räknar, har du tur så händer ingenting men med lite otur så kan fälgen ta i bromsok eller innerskärm. Ligger det nya ET-värdet i närheten så kan det vara värt att prova. Finns det marginaler med standardfälg finns det större chans att det kommer att fungera.

Har du bytt till fälg med annat ET-mått? Skriv gärna en kommentar nedan om berätta om det gick bra eller inte.

Länktips: Sommardäck Billiga Sommardäck

6 kommentarer

  1. Vector 2017-05-01 22:01

    hej! passar 5/100 fälgar på en saab som har 5/10?

  2. John L 2017-04-27 09:48

    En fälg som har et - 4 och en som har et - 10, är det då fälgen med - 4 som breddar mest utåt, alltså ökar spårvidden ?

  3. Ron 2017-04-25 04:49

    Hej, på fälgen står det PD1 vad står det för? Tänkte ha denna fälgen på en gammal Nissan Almera om det går.

  4. Pjotrrr 2017-04-05 14:39

    Om jag inte är ute å cyklar så är väl "spacers" oxå ett sätt å trixa/korrigera för ett galet ET... Just saying!

  5. Peter Loman 2017-03-20 06:22

    Hej. Om man t.ex. byter till en fälg med ET 40 istället för 50, belastas inte hjullagret ogynnsamt så att det slits fortare eller är det försumbart?

  6. Tobbe Jonsson 2016-12-27 07:49

    Halloj. Jag har en Saab 9-3 med 5x110 samt 41 ET mått. Jag är sugen på nya fälgar, Ocean MK18 som är 5x108 samt 6 ET mått. Detta ska tydligen gå att montera enligt ett Saab forum med bild. Denna person hade dessutom satt 5mm spacers runt om för att bromsoken tog I annars OCH sänkt bilen med coilovers ca 60mm.. Min fråga är nu, hur är det möjligt att dessa fälgar gick att montera utan större ingrepp? När det gäller bultmönstet så vet jag att det finns s.k. assymetriska hjulbultar för detta men ET måttet!

  7. Sida 1 av 2

Skriv en kommentar

Vill du ha en profilbild till dina kommentarer? Registrera dig gratis här.