Vad är ET-mått? Inpressningsdjup, ET eller offset som det även kallas anger avståndet mellan däckets axiella centrum till fälgens monteringsyta mot hjulnavet, dvs hur ”djupt in” fälgen är monterad. Använder man en fälg där inpressningsdjupet skiljer sig mycket kan fälgen ta i bromsok, innerskärm osv.
På aluminiumfälgar är stämpeln normalt stansad eller gjuten på fälgens insida, på stålfälgar oftast stansad på utsidan.
Exempel på märkning av ET
Exempel på ET-stämpel på insidan av en aluminiumfälg.
Här är ET-måttet 47.
ET 0 (noll)
Om inpressningsdjupet / ET är 0 (noll, neutral) betyder det att däckets mittpunkt är monterad i linje med hjulnavets monteringsyta, se bild.
Negativ inpressningsvärde
Är ET-värdet tex 38 sitter däckets (axiella) centrum 38 mm innanför hjulnavet, och tvärtom om ET-värdet är -38 sitter däcket 38 mm utanför hjulnavet (kallas negativ inpressningsvärde, mest vanligt vid breda fälgar med bred kant).
Ju lägre ET-värde (desto längre ut hjulet är monterat) – desto större spårvidd.
Vilket ET-värde har min bil?
Kontrollera vilket ET-värde du ska ha i ET-mått tabell – jämför med värdet som är stämplat i fälgen.
Mäta inpressningsdjupet
Vet du inte vilket ET-mått din bil ska ha, den inte finns med i ET-tabellen eller har du en fälg utan ET-märkning kan du mäta och räkna fram det på följande sätt:
- Mät fälgens bredd (C)
- Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan mot navet (B)
- Minska B med halva fälgens bredd, resultatet är inpressningsdjupet (A), dvs ET = B-(C/2)
Byta till fälg med annat ET-värde
Vad händer om man byter till en fälg med ett annat ET-mått?
Fälgen kommer hamna längre in eller längre ut, beroende på om fälgens ET-mått är längre eller högre än normalvärdet. Exempel: en fälg har måtten: 6,5 x 15 ET 45, vilket betyder att ET-måttet är 45 (45 mm utanför fälgens mittpunkt), byter man till en fälg med ET 35 kommer fälgen att bredda utåt med 10 mm.
Vad kan hända om jag byter till en fälg med ett annat ET-värde?
Antingen kommer fälgen längre in eller längre ut, se ovan hur du räknar, har du tur så händer ingenting men med lite otur så kan fälgen ta i bromsok eller innerskärm. Ligger det nya ET-värdet i närheten så kan det vara värt att prova. Finns det marginaler med standardfälg finns det större chans att det kommer att fungera.